مراقبه کردن و کمک گرفتن از کودک درون در استرس

کم کردن استرس و درمان استرس با مراقبه و کودک درون

مراقبه و مدیتیشن مبحثی است که که عمر زیادی از آن نمیگذرد اما طرفداران بسیاری پیدا کرده و در برخی پژوهش ها نشان داده می‌تواند برای افزایش تاب آوری و تقویت مهارت حل مسئله به شدت به ما کمک کند.

به نظر شما استرس چیست ؟

اوقاتی وجود دارد که همه ما دست و پا شکسته استرس و اضطراب را در خود احساس میکنیم.

درست است که راه های ابراز آن و یا حتی حضور استرس در بدن و روان هر فرد ممکن است روش ابراز خاص خود را داشته باشد؛ با این وجود می‌توان استرس را به سادگی در بسیاری از افراد مشاهده کرد و اشتراکاتی در شکل ابراز آن وجود دارد. تحت فشار بودن یکی از احساسات مشترکی است که در این دوران به سراغ افراد می آید.

عواملی که ممکن است باعث واکنش طبیعی استرس در بدن شود، موارد زیر باشد:

  • سر و صدا
  • رفتار تهاجمی دیگران
  • عبور یک ماشین پرسرعت
  • لحظه‌ای ترسناک در فیلم
  • حتی رفتن به اولین قرار عاشقانه

در این لحظات لازم است بتوانیم آرامش خود را حفظ کنیم و روشهایی را به کار بگیریم که استرس را کاهش دهد تا بتوانیم کنترل اوضاع را به دست بگیریم.

مدیتیشن و مراقبه همیشه میتوانند جزء اولین انتخاب های ما برای مقابله با استرس باشند. مراقبه می‌تواند سطوح و انواع مختلفی داشته باشد اما روشهای زیر یک نوع ایستادگی مفید و ساده در برابر استرس و احساسات منفی مانند ناکارامدی هستند.

کنترل کردن استرس با کودک دروناز مراقبه در غالب راهکارهای کنترل استرس

یکی از روشهایی که به نظر میرسد در این تجربیات روانی بتوانند به ما کنم کنند؛ ارتباط برقرار کردن با کودک درونمان است.

بگذارید کودک درون تان در مراقبه حاضر شود.

در تماس بودن با جنبه خلاق وجودتان ممکن است در دوران کودکی برای شما آسان بوده باشد، اما اگر ذوق هنری خود را از دست دادید، اکنون نیز برای برگرداندن آن دیر نیست.

اگر اهل نقاشی کردن نیستید، کتاب رنگ‌آمیزی تهیه کنید. محبوبیت کتاب‌های رنگ‌آمیزی بزرگسالان بسیار افزایش یافته است، چرا که رنگ‌آمیزی روشی خوب برای کنترل استرس است.

تحقیقات نشان می‌دهد که رنگ‌آمیزی می‌تواند اثر مراقبه‌ای داشته باشد. بر اساس یک پژوهش افرادی که اشکال پیچیده هندسی را رنگ‌آمیزی می‌کنند‌، میزان کمتری از استرس را تجربه می‌کنند.

قدردان باشید.

قدردان همه چیزهایی که باید به خاطرشان شکرگذار باشید را به یادتان می‌آورد. همین موضوع می‌تواند برای شما اثرات قدرتمندی به بار آورد.

طبق تحقیقات، افراد قدرشناس از سلامت روان، استرس کمتر و کیفیت زندگی بالاتری برخوردارند.

بنابراین مثلا وقتی دور میز شام می‌نشنید بیان قدردانی برای چیزهایی که بابت آن شکرگذار هستید را به یک عادت تبدیل کنید. همچنین می‌توانید هر روز سه چیزی که بابت ان شکرگذار هستید را در یک دفترچه قدردانی بنویسید.

سخت گیری ممنوع !

بپذیرید که شما نمی‌توانید همه کارها را به صورت بدون نقص انجام دهید. شما نمی‌توانید همه چیز را کنترل کنید.

به همین دلیل به خودتان لطف کنید و فکر کردن به تلاش بیشتر را متوقف کنید.  اگر شکست خوردید یا لغزیدید، خودتان را دائما سرزنش نکنید و با خودتان مانند یک دوست صمیمی رفتار کنید و نسبت به خودتان مهربان و حمایت‌کننده باشید.

همدل باشید

به عقیده پروفسور کوپر، شواهد نشان می دهد افرادی که از طریق فعالیت هایی مانند داوطلبانه یا کار در جامعه به دیگران کمک می کنند، در شرایط سخت انعطاف‌پذیری بیشتری از خود نشان می‌دهند.

پروفسور کوپر می گوید: “کمک به افرادی که غالباً در شرایطی بدتر از شما قرار دارند به شما کمک می کند تا مشکلات خود را در مرتبه اهمیت کمتری دهید. هرچه بیشتر کمک کنید، انعطاف پذیری و خوشحالی بیشتری احساس میکنید.”

اگر وقت نمی‌کنید کارهای داوطلبانه انجام دهید، سعی کنید هر روز به دیگران کمک کنید؛ حتی اگر لطف و کمک کوچکی مانند کمک به رد شدن از خیابان، یا شنیده شدن در زمان ناراحتی باشد.

یاد بگیرید گه چطور باید همدل بود

 

کنترل کردن استرس با مراقبه کردن و مدیتیشن

استرس را رها کنید

بفهمید بزرگترین دلایل استرس در زندگی شما چیست. آیا مربوط به شغل، تحصیل یا رفت و آمدهای شما است؟ محرک را شناسایی کنید و در صورت امکان آن راحذف کنید یا حداقل کاهش دهید. رها کردن استرس در مواردی که نمیتوانید کاری در ارتباط با آن انجام دهید به شما کمک میکند تا به موضوعات با ذهن بازتری نگاه کنید و از توان خود برای راه حل یابی استفاده کنید.

اگر نمی‌توانید دلایل اصلی استرس را پیدا کنید؛ دفترچه استرس برای خود تهیه کنید و هنگامی که مضطرب می‌شوید درباره آن بنویسید. سپس الگوی و رابطه این نکات را پیدا کنید و سعی کنید عوامل محرک زا را حذف کنید یا کاهش دهید.

برخی اقدامات مانند پیگیری اخبار روزانه، دائما با وسایل الکترونیکی سروکار داشتن، نوشیدن مقدار زیاد کافئین و اقداماتی که باعث افزایش استرس می‌شوند را از زندگی روزانه خود حذف کنید.

تغییر در برخی عادت‌های روزانه حتما در مدیریت استرس به شما کمک می‌کند.

حذف آدم های سمی بهترین راه مراقبت از کودک درون

همچنین اگر ارتباط با برخی افراد به میزان اضطراب شما می‌افزاید، سعی کنید زمان کمتری را با آن افراد بگذرانید و در صورت رویارویی واکنش مثبت ‌تری به آنها نشان دهید.

زیرا واکنش شما نیز در مدیریت و کنترل وضعیت موثر است. علاوه بر آن انجام برخی کارها را که باعث مضطرب شدن شما می‌شود را کاهش دهید یا نحوه آن را تغییر دهید.

مثلا اگر خرید از بازار شما را مضطرب می‌کند، خریدهایتان را از مکان‌های خلوت‌تر انجام دهید.

اگر توان کنترل استرس خود را ندارید دیدگاهتان را تغییر دهید

اگر نمی‌توانید محیط یا شرایط استرس‌زا را تغییر دهید، تغییر دیدگاه، انتظارات و نوع برخورد با آنها بهترین راه ممکن است.

مثلا اگر انجام کاری اضطراب‌آور است از دیگران بخواهید در مدیریت آن به شما کمک کنند. همچنین همیشه به این فکر کنید که در تصویر بزرگتر از جهان، به چه میزان موردی که به شما استرس داده است اهمیت دارد و آیا این یک هفته یا ماه بعد در یاد شما خواهد‌ ماند.

انتطارات خود را نیز نسبت به مسائل کاهش دهید و آرمان‌گرا نباشید. برای خودتان و دیگران استانداردهای منطقی قرار دهید و به حد عاقلانه‌ای از امور رضایت دهید.

در این مقاله به تعریف استرس و راهکارهای مبارزه با آن در حد ممکن اشاره شد. به خاطر داشته باشید برخی از منابع استرسی قابل کنترل هستند. در چنین شرایطی بهترین راهکار مدیریت ان، استفاده از مهارت حل مساله است.

راه حل هایی که در این مقاله به آن اشاره شده است، برای موقعیت هایی مناسب است که به اصطلاح کاری از دستتان بر نمی آید.

در چنین شرایطی به جای مغلوب استرس محیطی شدن، بهتر است از راهکارهای عملی که برشمردیم استفاده کنیم.

میتوانید چند مورد از این راه کارها را برای خود شخصی سازی کنید. و در تمام موقعیت های استرس زا از آنها استفاده کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

بر روی ستاره‌ها کلیک کنید تا میزان رضایت‌مندی‌تان ثبت شود.

میزان رضایت‌مندی 3.8 / 5. شمارش آرا 4

هیچ نظری ثبت نشده است! شما اولین نفر باشید ...

0 0 پیام
امتیاز مطلب
0 پیام ها
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین امتیاز
بازخورد درون خطی
نمایش همه پیام ها
0
لطفا دیدگاه خود را بیان کنیدx