درسنامه 25: محروم کردن در مدیریت لجبازی کودک 3


مشاهده فایل صوتی درسنامه

خلاصه درسنامه ارائه شده:

اصول محروم کردن در مدیریت لجبازی کودک

همانطور که در درسنامه 24 و 23 گفته شد، محروم کردن یکی از مهم ترین ابزارهای تربیتی است. از محروم کردن در مواقعی استفاده میشود که باوجود انجام دادن تکنیک هایی مثل نادیده گرفتن، توقیف و هشدار ، فرزند بازهم به انجام دادن کار منفی خود ادامه میدهد و بهم ریختگی ایجاد میکند. ادامه گام های محروم سازی به شرح زیر است:

  • گام سوم محروم کردن : توضیح دقیق محروم سازی

در زمان خوب حالی کودک، سیستم محروم سازی را باید به طور دقیق برای کودک شرح دهید. در گام سوم دو نوع محروم سازی انجام میشود: درجه یک و  درجه دو.

1. محروم سازی درجه یک

معمولا محروم سازی در همین مرحله به نتیجه میرسد. حدود ۷۰الی۶۰ درصد کودکان انجام دادن کار اشتباه را متوقف میکنند

  • در مرحله اول تذکر کلامی (دقیقا منطبق با توضیحات جلسه) داده میشود؛ «اگر به کارهای منفی خودت ادامه بدهی یک علامت برای تو میفرستم که کاملا متوجه شوی».
  • بعد از این علامت؛ محروم سازی شکل میگیرد (علامت باید ترکیبی از یک حالت چهره و حرکت متفاوت باشد. این علامت اطلاع رسانی اولیه محروم سازی است).
  • در ادامه بگویید: «پسرم/دخترم اگر کارت را ادامه دادی و آن علامت را نشان دادم، باید محیط را ترک کنی. سپس به مکان امنی که انتخاب کردی برو، از جعبه ابزار خوب حالی روانت استفاده کن و خودت را آرام کن.
  • وقتی خودت را آرام کردی بعد از ۵ دقیقه صدات میکنم تا به محیط برگردی».
محروم کردن کودک از چیزی یا کاری برای تنبیه و تربیت کودک

 

مراحل دیگر محروم کردن کودک در مدیریت لجبازی :

2. محروم سازی درجه دو

در صورتی که کودک محیط را ترک نکرد یا بعد از آرام سازی و برگشتن به محیط باز هم به انجام دادن کار منفی ادامه داد، از محروم سازی درجه دو استفاده میکنیم، به کودک بگویید:

  • « به جایی میروی که من میگویم، ۵ دقیقه روی صندلی مینشینی و به کارهای بدت فکر میکنی».
  • «اگر در طول ۵ دقیقه، گریه کنی یا کار بدی انجام دهی و… ۵ دقیقه دیگر به محرومیت تو اضافه میشود.
  • بعد از ۵ دقیقه به شما اطلاع رسانی میکنم ولی شما تا ۳۰ ثانیه حق نداری از روی صندلی بلند شوی.
  • بعد از ۳۰ ثانیه از آن محیط بیرون می آیی و به اشتباهاتی که انجام دادی متمرکز میشویم و درصدد جبران برمیاییم».

* در دل محروم سازی کاری را که از قبل اطلاع رسانی نکردید انجام ندهید؛ محروم سازی باید مرحله به مرحله قابل پیش بینی باشد.

  • گام چهارم محروم کردن کودک

وقتی فرزند آرام شد و زمان محرومیت پایان یافت دو حالت وجود دارد: کار منفی غیرآسیب زا و کار منفی آسیب زا.

1.  کار منفی غیر آسیب زا

 اگر برای برخورد با کودک در کار منفی غیرآسیب زا؛ از محرومیت سازی استفاده کردید، بعد از پایان آن:

    • فقط تشویقش کنید.
    • حسن جویی انجام دهید.
    • راجع به کار منفی که مجاب شدید به خاطر آن، محرومیت سازی را اجرا کنید؛ صحبت نکنید.

انجام دادن این ۳ کار باعث میشود، اثر منفی محروم سازی در یک موقعیت اشتباه جبران شود.

* بهتر است برای کارهای منفی که آسیبی ندارند، از این روش محروم کردن استفاده نکنید؛ تا از اثر محرومیت سازی برای کارهای مهم کم نشود.

2. کار منفی آسیب زا

    • بعد از اتمام محرومیت؛ از او تشکر کنید که آن محرومیت را پذیرفته و با شما همراهی کرده است.
    • سپس به او کمک کنید؛ درصدد جبران برآید.
    • در جبران آسیب، والد باید همراه کودک باشد تا اثرگذاری راهکار محروم کردن کودک بیشتر شود.
20
0
لطفا دیدگاه خود را بیان کنیدx