درسنامه 26: نکته های مهم محروم سازی کودکان 4


مشاهده فایل صوتی درسنامه

خلاصه درسنامه ارائه شده:

نکات مربوط به مکان تکنیک محروم سازی کودکان

  • مکان محروم سازی کودکان باید کسل کننده باشد (ترسناک نباشد).
  • مکان محروم سازی اتاق خود کودک نباشد؛ زیرا یادآور فشار روانی محروم کردن است.
  • مراقب باشید وسیله سرگرم کننده یا آسیب زننده ای توسط دیگران به دستش نرسد.
  • در دل مکانی که محرومیت سازی کودکان را رقم میزنیم نباید وسایل ارتباطی یا وسایل آزاردهنده برای دیگران رقم بخورد.
  • یکی از بهترین مکانهای محروم سازی مکانهای عمومی خانه است. مثلا قسمتی از کم رفت و آمدترین جای منزل که امکان برقراری ارتباط چشمی و کلامی وجود ندارد.

نکات مربوط به زمان اجرای تکنیک محروم سازی کودکان

  • زمان اجرای محرومیت سازی باید در حین انجام کار اشتباه یا بلافاصله بعد از انجام آن کار باشد.
  • وقتی زمان اجرای محرومیت سازی رسید.
  • از مواضع خود عقب نشینی نکنید؛ حتی اگر کودک عذرخواهی کرد.
  • زمانی که علامت ایجاد محرومیت را صادر کردید باید محرومیت انجام شود.
محروم سازی کودک برای تنبیه یا محروم کردن کودک در تربیت کودک

نکات عملی اجرای تکنیک محروم سازی کودکان

  1. اگر نسبت به محرومیت سازی اظهار بی اهمیتی کرد، نگران نباشید؛ محروم سازی اثر خود را میگذارد.
  2. اگر در حین انجام محرومیت سازی فرزند شما کارهای زیر را انجام داد؛ هیچ کاری انجام ندهید دفعه بعد در گفتگوی محروم سازی به نتیجه ای که باید انجام دهید اشاره کنید.
  • اگر کودک در حین مسیر محروم سازی، نافرمانی و بدرفتاری دیگری داشت؛ اصلا تنبیه یا جریمه دیگری اضافه نکنید.
  • در مسیر رفتن به مکان محرومیت سازی بهم ریختگی ایجاد کرد؛ نباید مرتب سازی انجام دهید. بعد از اتمام محرومیت سازی باید دونفره درصدد جبران برآیید. خودتان به تنهایی انجام ندهید.
  • اگر از رفتن به مکان محرومیت سازی خودداری کرد، در صورت امکان بازوی او را محکم بگیرید و آرام آرام به طرف مکان محرومیت ببرید.

اگر کودک جنگ قدرت رقم زد، چه کار کنم؟

  • قدرت نمایی نکنید و به او بگویید: «آروم بایست، قبلا با هم صحبت کرده بودیم که اگر کار اشتباه را انجام دهی چند دقیقه محرومیت داری و چون شما همراه نشدی باید یک تنبیه عمومی را تجربه کنیم». مثلا «به مکان محرومیت نمی آیی اشکالی ندارد، امشب شام پخته نداریم؛ سالاد داریم یا مثلا دو روز تلوزیون نگاه نمیکنیم».
  • ممکن است، در مسیر رفتن به مکان محرومیت، کودک والد را بزند و فرار کند، یا به طرف شخصی چیزی پرتاب کند که مقاومت پرخاشگرانه نام دارد. نشانه این مقاومت این است که با درگیری فیزیکی همراه میشود. دراین موقعیت اول آرامش خودتان را حفظ کنید. چند نفس عمیق بکشید و محرومیت سازی از چیزهایی که دوست دارد را رقم بزنید.

تکنیک کاوانا در محروم سازی کودکان

  • برای کودکان ۶+ سال از تکنیک کاوانا استفاده کنید.
  • از این تکنیک زمانی استفاده میشود که کودک برای انتقال به مکان محرومیت وقت کشی میکند.
  • دراین موقعیت به ازای هر ۱ دقیقه سرپیچی ۱ دقیقه به محرومیت اضافه میشود.
  • ۵ دقیقه سرپیچی به ۱۰ دقیقه محرومیت تبدیل میشود. اگر ادامه داد به ازای هر سرپیچی ۲ ساعت از چیزی که دوست دارد محرومش کنید. برای مثال ۵ دقیقه باید در مکان محرومیت بماند و بعد از ۳ دقیقه اعتراض میکند «به او بگویید اگر صحبت کنی ۳ دقیقه دیگر به محرومیت اضافه میشود و اگر سرپیچی کنی ۲ ساعت از کاری که دوست داری محروم میشوی».
  • اگر تکنیک کاوانا هم موثر نبود، همان روز اعضای خانواده دور هم جمع میشوند و یک تنبیه دسته جمعی تدبیر میشود.
  • اگر کودک مکان محرومیت را ترک نکرد و درآنجا بدحالی پیش آورد؛ یک زمان محرومیت دیگر برای او در نظر بگیرید.
  • به او اعلام کنید؛ اگر به خودش آسیب نزند بعد از زمان محرومیت دیگر کاری به او ندارید.

تمرین: تکنیک محرومیت سازی را اجرا کنید و شرح واقعه اتفاق افتاده را در یک پاراگراف بنویسید.

24
0
لطفا دیدگاه خود را بیان کنیدx