تربیت کودک حرف شنو : کارهایی که نباید بکنید !

تربیت کودک حرف شنو و حرف گوش کن

آیا می شود روزی برسد که فرزند من به جای نافرمانی و مخالفت با من، حرف گوش کند؟

بزرگترین آرزو در تربیت کودک

وقتی بحث تربیت کودکان در میان است، بزرگ ترین آرزوی والدین است که کودک حرف گوش کن داشته باشند. غافل از اینکه گاهی خودشان، با رفتارهای نادرستی که در مقابل خرابکاری ها و نافرمانی های فرزندشان نشان می دهند، آتش نافرمانی ها و مقابله کردن های فرزند را شعله ور می کنند.

اینکه کودک ما در مرحله ای از زندگی اش (۳ تا ۷ سالگی) در بسیاری از موقعیت ها تمایل به نافرمانی از قوانین و دستورات ما دارند، طبیعی است. اما باید به عنوان والدینی آگاه، یاد بگیریم که برخی واکنش ها ما، این سرپیچی های طبیعی کودک را، به نافرمانی های سرسخت و غیرطبیعی تبدیل می کند که باید از آنها دوری کنیم.

این را بدانید که بیشتر بچه هایی که با والدین شان مقابله و لجبازی می کنند، در واقع به دلیل این است که نمی توانند به درستی منظورشان را برسانند. لذا زود خسته و کلافه می شوند و دست به جیغ و شیون و رفتارهای منفی می زنند. گاهی نیز این نافرمانی ها و لجبازی های شدید، به دلیل بروز اختلال نافرمانی مقابله ای است.

اگر بتوانید در سنین پایین، رفتارهای نافرمانی و منفی فرزندتان را مدیریت کنید، چالش های کمتری در سنین نوجوانی با او خواهید داشت.

راهکارهای تربیت کودک حرف گوش کن

برای تربیت کودک حرف گوش کن، این کارها را نکنید:

۱.قدرت کنترل را از کوذکتان نگیرید!

همانطور که شما، برای لحظه به لحظه زندگیتان تصمیم میگیرید. فرزندان شما نیز با این اشتیاق هر روز از خواب بیدار میشوند! اشتیاق کنترل زندگی روزمره خود.

هر چه این احساس عدم کنترل بیشتر شود، فرزندان نافرمانی بیشتری خواهند داشت.

والدینی که بچه های حرف گوش کن دارند، سعی می کنند در طول روز در بسیاری از مواقع نظیر غذا خوردن، لباس پوشیدن، بازی کردن، خوابیدن به آنها قدرت انتخاب بدهند. این به معنی زیر پا گذاشتن قوانین خود نیست. بلکه در دایره قوانین خود، به فرزندانتان حق انتخاب بدهید. جوری نشان دهید که گویی او مسئول زندگی اش است و همه چیز تحت کنترل او است.

هر چه این احساس کنترل کردن شرایط را بیشتر فراهم کنید، او کودک حرف گوش کن تری خواهد بود و به صورت کلی بیشتر از قوانین شما پیروی خواهد کرد. برعکس هر چه شما در قالب والد، باید و نباید بیشتری داشته باشید، و به نظر برسد که کنترل زندگی فرزندتان را به دست گرفته اید، فرزند شما هر روز بیشتر از دیروز، نافرمانی خواهد کرد.

چطوری به سادگی یه بچه حرف گوش بده داشته باشیم ؟

تربیت کودک۲. با او به مقابله نکنید!

برخی از والدین، زمانی که فرزندشان حرفشان را گوش نمی دهد، کودک درونشان فعال می شود و با او شروع یه بحث و جدل می کنند.

شاید باورتان نشود، ولی همین یکی به دو کردن برای فرزند شما بسیار لذت بخش است. او زمانی که می تواند شما را با خود به میدان جنگ ببرد، احساس پیروزی و کنترل خواهد کرد و لذا برای بیشتر شدن این موقعیت، سخت تلاش خواهد کرد. یعنی تعداد نافرمانی های او روز به روز بیشتر خواهد شد!

این کار دقیقا نقطه مقابل تربیت بچه حرف گوش کن است!

  • به این واقعیت توجه کنید که زمانی که فرزند شما با شما لجبازی می کند، نمی داند کار درست در ان لحظه چیست. خزانه رفتاری او خالی است و این شما هستید که به عنوان یک الگو، این خزانه را پر می کنید.
  • پس زمانی که فرزند شما با شما نافرمانی می کند، بهترین موقعیت برای آموختن رفتار درست به او است.
  • اما نه به شیوه مستقیم و دستوری. بلکه به صورت غیر مستقیم و با حفظ ارامش خود.
  • یعنی اگر بتوانید با آرامش در مقابل نافرمانی او با ایستید و او را نیز دعوت به آرام صحبت کردن کنید، او در نهایت خواهد آموخت که برای پیروز شدن، باید خونسردی خود را حفظ کند و رفتارش را تغییر دهد.

برای اینکه بتوانید در چنین لحظاتی آرام بمانید، با فرزند خود با هم نفس بکشید، با او تا ده بشمارید و یا یک شعر بخوانید. این کار نه تنها شدت نافرمانی را در آن لحظه کم می کند و بچه حرف گوش کن خواهید داشت. بلکه به مرور، او، نحوه ی رسیدن به آرامش و فکر کردن در بحران را یاد میگیرد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

بر روی ستاره‌ها کلیک کنید تا میزان رضایت‌مندی‌تان ثبت شود.

میزان رضایت‌مندی 3 / 5. شمارش آرا 2

هیچ نظری ثبت نشده است! شما اولین نفر باشید ...

1 1 پیام
امتیاز مطلب
0 پیام ها
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین امتیاز
بازخورد درون خطی
نمایش همه پیام ها
0
لطفا دیدگاه خود را بیان کنیدx