یادگیری کودکان پیش دبستانی : آموزش علوم ، ریاضی ، نوشتن

والدین باید حل مسئله را به کودکان پیش دبستانی آموزش دهند

برای اینکه بدانید در آموزش به کودکان باید چه نکاتی را رعایت کنید کلیک کنید

دلت میخواد کودکت بدون دردسر مشقاشو بنویسه ؟

یادگیری کودکان پیش دبستانی یکی از دغدغه های والدین محسوب می شود.  نکته مهم در این سن این است که “مهارت های اولیه”، همان مهارت هایی هستند که کودکان در این مقطع  یاد می‌گیرند و زمینه‌ای برای موفقیت آن‌ها در آینده است.

کودکان پیش دبستانی از طریق بازی و آواز شروع به یادگیری مهارت هایی میکنند که در نهایت به آنها در خواندن، نوشتن، مهارتهای ریاضی و علوم خود کمک میکند. همچنین به آنها می آموزد تا دانش‌آموزان موفقی در سال‌های آینده شوند.

کودکان پیش دبستانی مهارت های آمادگی مدرسه را می آموزند؛ مهارتهایی که به آنها کمک میکند تا روال مدرسه، نحوه کار در گروه و نحوه دانش‌آموز بودن را درک کنند.

کودکان پیش دبستانی چه چیزهایی می آموزند ؟

کلاس های پیش دبستانی غالباً توسط مراکزی ترتیب داده میشوند که بر اساس موضوعات و انواع مختلف بازی تقسیم شده ‌اند. در این زمان جنبه های مختلفی از رشد همزمان با هم در کودک جلو میروند.

  • زمانبندی و برنامه ریزی
    • یک کلاس معمولی پیش دبستانی ممکن است قسمتی از روز  را به بازی و قسمتی را برای یادگیری در نظر بگیرد.
    • خلاف آنچه به نظر میرسد، مرحله پیش دبستانی فقط برای سرگرم کردن کودک و بازی با او نیست. در واقع کودکان پیش دبستانی از طریق سرگرمی و بازی یاد میگیرند.
    • کودکان پیش دبستانی بسیار علاقه مند به بررسی مفاهیم ریاضی و علوم هستند و این نگرش های مثبت می تواند به موفقیت آینده آن ها در مدرسه کمک کند.
  • تحرک مفید دائمی
    • کودکان پیش دبستانی در کلاس های درس خود همیشه در حال جنب و جوش هستند.
  •  رشد شناختی
    • بازی با اسباب بازی ها و پازل ها باعث رشد مهارتهای شناختی مهمی در کودکان می‌شود.
  • رشد اجتماعی، عاطفی، جسمی و فکری
  • مهارت شمارش و اعداد
    • مهارتهای شناختی آموخته شده در این مرحله مانند شمارش اعداد و یادگیری واژگان ممکن است ساده به نظر برسد اما آنها کودک شما را برای یک عمر دانش آماده می­کنند. این نکته را نیز باید متذکر شد که خانه و والدین در یادگیری مهارت های ذکر شده کودک نقش مهمی را ایفا میکنند.

یادگیری کودکان پیش دیستانی ، آموزش ریاضی

تغییرات رشدی کودکان 5 تا 6 ساله

1. رشد جسمی کودکان 5 تا 6 سال

  1. کودک شما دست و پاهای (مهارت های حرکتی بزرگ) و
  2. انگشتان (مهارت های حرکتی کوچک) خود را حرکت می دهد.

مربی با ارائه فعالیت ها و تجهیزات مختلف بدنی به کودکان در یادگیری این مهارت ها کمک میکند. به عنوان مثال کودکان در زمان های متفاوت در کلاس پیش دبستانی  و به بهانه فعالیت های مختلف می‌دوند، می‌پرند، بالا می روند، پرتاب می کنند و می گیرند.

تمرین مهارتی در رشد جسمی کودک آنها با استفاده از دست خود موادی مانند رنگ، خمیر بازی، پازل، شن و ماسه و چیزهایی را که می توان با آنها نوشت را کشف می کنند. کودکان با استفاده فعال از بدن خود در داخل و خارج از منزل استخوانها و عضلات ای سالم می سازند.

2. رشد اجتماعی کودکان پیش دبستانی

  •  این وجه رشد به کودک شما کمک میکند تا با دیگران تعامل کند. با حمایت مربیان، کودکان یاد میگیرند تعارضاتی را که ممکن است در حین بازی به وجود بیاید را حل کنند.
  • تحقیقات جدید تاثیر شگرفی را که روابط اولیه و تعاملات اجتماعی بر عملکرد تحصیلی و سلامت روان کودک و همچنین موفقیت روابط آینده او دارد را کشف کرده است.
  • تعاملات کودک با والدین، مربیان دوران کودکی و سایر کودکان هویت آنها را شکل می‌دهد و بر چگونگی تنظیم احساسات، روش برقراری ارتباط، همکاری و همدلی با هم سن و سالان خود تاثیر می گذارد.

3. رشد عاطفی

 رشد عاطفی به کودک شما اجازه می دهد تا احساسات خود و دیگران را درک کند. به این ترتیب مربیان به کودکان کمک می‌کنند تا احساسات و رفتار خود را تشخیص و مدیریت کنند. آن ها همچنین به کودکان می آموزند که نسبت به دیگران ابراز نگرانی ‌کنند و برای ایجاد عزت نفس کودکان پیش دبستانی، مربیان آن ها را تشویق می کنند که چیزهای جدیدی را امتحان کنند و کارهای نسبتاً دشوار را ادامه دهند.

4. رشد کلامی و سواد

رشد کلامی به کودک شما کمک می کند تا از طریق گوش دادن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن ارتباط برقرار کند و دیگران را درک کند و بفهمد. این مهارت ها همه به هم مرتبط هستند.  مربیان به کودک شما کمک می‌کنند تا از مهارت‌های ارتباطی رو به رشد خود برای یادگیری مفاهیم جدید استفاده کنند.

5. رشد شناختی و تفکری

وقتی کودکان یاد می گیرند پیچیده تر فکر کنند، تصمیم بگیرند و مشکلات را حل کنند، آنها این کارها را به واسطه مهارت های تفکر یا شناختی انجام می‌دهند. همانطور که کودکان در مقطع پیش دبستانی کاوش می کنند، سوال می پرسند و خلق می کنند مهارت های تفکر و شناخت آنها بهبود می یابد. تامل در اطلاعات و استفاده از آنها به کودک امکان می‌دهد دنیای اطراف خود را درک کند. نحوه برخورد کودکان با یادگیری نیز قسمت مهمی از مهارت های شناختی آنهاست؛ به عنوان مثال توانایی تمرکز یا کنترل خشم به آنها کمک می کند تا راحت تر و سریع تر مهارت ها را یاد بگیرند.

چگونه با بازی رنگ و شکل را در خانه به کودک آموزش دهیم ؟

 کودکان پیش دبستانی به یادگیری نام رنگ ها، اشکال اساسی و اعضای بدن خود ادامه خواهند داد. همانطور که قبلا هم اشاره کردیم والدین نقش مهمی در تثبیت یادگیری کودکان در یادگیری آنچه کودکان در کلاس فرا گرفته‌ اند، ایفا می‌کنند.

 برای مثال می توانید همانطور که کتاب‌ها را با هم می خوانید درباره رنگ ها سوال کنید.رشد شناختی کودک در کودکان پیش دبستانی

  • آن ماشین چه رنگی است؟
  • کدام کلاه زرد است؟

یا به اشکال اشیای خانگی اشاره کرده و سوالاتی از این قبیل بپرسید:

  • آیا این تصویر شبیه مربع است یا مثلث؟

وقتی کودک شما لباس می پوشد درباره رنگ پیراهن، شلوار، کفش و جوراب های او صحبت کنید. همچنین می توانید با تبدیل همه چیز به بازی به برنامه های درسی پیش دبستانی کمک کنید.

بازی کودکانه «کجاست»

بازی برای یادگیری اعضای بدن می باشد. به عنوان مثال، به کودک بگویید:

  • بینی مامان کجاست؟
  • چانه بابا کجاست؟
  • آرنج شما کجا است؟

هنگام سوار شدن به اتوبوس یا هر وسیله حمل و نقل بازی را انجام دهید و در مورد آن شیء سوالاتی بپرسید و کودک خود را تشویق کنید تا شکل و رنگ وسیله را بگوید.

یاد دادن اعداد به کودکان

بخش عمده ای از برنامه درسی پیش دبستانی یادگیری شکل اعداد ۰ تا ۹ و نامگذاری صحیح آنها است. شمارش یک مهارت جداگانه است که با حفظ کردن شروع می شود. کودکان ترتیب اعداد را حفظ کرده و در حالی که اشیا را می شمارند آنها را با افتخار می گویند.

  • تقویت در خانه
    • وقتی کودکان در زندگی روزمره اعداد و ارقام را می‌بینند؛ برای مثال در کتاب ها، روی قوطی های غذا، در تبلیغات تلویزیونی و غیره از آنها بخواهید آنها را شناسایی کنند.
    • می توانید اشیاء روزمره را مانند پله های ساختمان، رنگ های موجود در جعبه مداد رنگی، لگوهای کودک را با همدیگر بشمارید.
    • از فرزند خود بپرسید «چند جعبه غلات در آشپزخانه وجود دارد؟» یا <<چند پرتقال در کیسه مانده است؟>>  اینگونه می توانید مطالبی را که کودک در پیش دبستانی و در کلاس یاد گرفته است در خانه نیز با او تمرین کرده و به تثبیت آنها کمک کنید.

آموزش  نقاشی کشیدن در پیش دبستانی به کودکانآموزش نقاشی به کودکان ، یادگیری کودکان پیش دبستانی

 قبل از ورود به  مدرسه کودکان باید بتوانند با قیچی برش بزنند. این فعالیت هماهنگی بهتر بین چشم و مهارت های حرکتی ظریف را ایجاد می کند؛ به عبارتی باعث تقویت هماهنگی بین عصب و عضله میشود. به این ترتیب کودک میتواند فراتر از از خطوط درهم شروع به طراحی و رنگ آمیزی کند. کودکان همچنین یاد می گیرند که از مداد، قلمو و چسب استفاده کنند.

  • تقویت در خانه

به کودک خود مداد رنگی، پاستل، مداد شمعی و فرصت های کافی برای نقاشی بدهید و او را بخاطر کثیف کردن لباس های خود و محیط اطرافش سرزنش نکنید. هم چنین بازی هایی با او بکنید که به مهارت حرکتی او و همچنین هماهنگی اعصاب و عضله کودک کمک کند.

معاشرت و مهارت اشتراک‌ گذاری در پیش دبستانی

ایجاد مهارت های مهم اجتماعی قبل از شروع مدرسه ضروری است. کودکان پیش دبستانی یاد می‌گیرند که چگونه وسایل خود را به اشتراک بگذارند و با سایر دوستان خود همکاری کنند.

همچنین آنها مهارت هایی مانند رعایت نوبت، شرکت در فعالیتهای گروهی، دنبال کردن دستورالعمل ها و اعلام کردن خواسته ها و نیازهای خود را یاد میگیرند. یکی از متخصصین حوزه کودک می گوید هنگامی که کودکان وارد مدرسه می‌شوند اغلب به تنهایی رها می شوند؛ بنابراین کودکان باید بتوانند حرف خودشان را بزنند و باید بدانند چگونه درخواست کمک کنند.

از این رو این مهارت ها باید قبل از مدرسه یعنی در پیش دبستانی به آنها آموزش داده شود و آنها به خوبی یاد بگیرند.

  • تقویت در خانه

با ترتیب دادن تاریخ های مشخصی برای  بازی و رفتن به زمین های بازی مهارت های اجتماعی کودک خود را پرورش دهید. در خانه در مورد قوانین ثابتی که کودک باید از آنها پیروی کند، مانند مرتب کردن تخت خواب و گذاشتن اسباب بازی ها در جای خودشان قاطعیت داشته باشید.

به کودک خود اجازه دهید مسئولیت پاکسازی اتاق خود را تا حد توان به عهده بگیرد، اما همچنین به یاد داشته باشید که کودک همواره از شما الگو برداری می کند، پس سعی کنید الگوی مناسبی برای وی در تعاملات اجتماعی باشید.

  • برنامه درسی پیش دبستانی

بیشتر مراکز پیش دبستانی مجموعه‌ای از اهداف و فلسفه دارند که هر مربی باید به آن پایبند باشد و در بعضی موارد مربیان از این رهنمودهای کلی به صورت غیررسمی پیروی می‌کند. در بسیاری از موارد مربیان برای ارزیابی پیشرفت دانش آموزان کوچک از برنامه های درسی و مبانی خاص استفاده می کنند.

در طی یک روز خاص کودکان پیش دبستانی ممکن است در موارد زیر شرکت کنند:

  1. سفر یا اردوهای کوتاه طراحی شده، برای تقویت یک درس مانند سفر و گردش به اداره پست برای کسب اطلاعات در مورد نامه پستی یا بازدید از فروشگاه مواد غذایی برای یادگیری در مورد انتخاب غذاهای سالم
  2. جلساتی با سخنرانان ویژه که برای ارائه جزئیات بیشتر در یک درس آورده می‌شوند؛ مانند یک افسر پلیس برای صحبت در مورد ایمنی و یا یک دندانپزشک برای بحث در مورد بهداشت دهان و دندان
  3. فعالیت های ویژه ای که لزوماً توسط معلم پیش دبستانی تدریس نمی شود، بلکه توسط یک معلم هنر، موسیقی کتابخانه یا تربیت بدنی تدریس می شود.
  4. فعالیت هایی مانند زنگ آهنگ و موسیقی، زنگ بازی، زنگ قصه و زنگ کاردستی که به صورت روزانه انجام می شود.
  5. دوره هایی که شامل فعالیت هایی مانند یادگیری راه رفتن در یک خط با همسالان و نحوه تمیز کردن اسباب بازی ها و لوازم میشود.

 

یک برنامه درس پیش دبستانی همچنین می‌تواند شامل تکالیفی باشد که به کودک داده می‌شود تا آنچه را در کلاس آموخته است تقویت کند، اما بسیاری از مربیان نیز معتقدند که دادن تکالیف  در این سنین کودکی غیر ضروری است.

 اگرچه ممکن است به نظر برسد یک کودک پیش دبستانی تمام روز از کلاس پیش دبستانی را با بازی می گذارند، اما همانطور که گفته شد اینطور نیست. بازی فعالیتی بسیار بیشتر از تفریح کودک است.

به خصوص هنگامی که کودک با تعامل با هم سن و سالان خود درگیر باشد. در این صورت بازی می تواند به کودک خردسال بیاموزد که :

  • رابطه دوستی برقرار کند
  • نحوه همکاری را بیاموزد
  • نوبت بگیرد و نوبت ها را رعایت کند
  • خلاقانه فکر کند
  • مهارت حل مسئله را یاد بگیرد و روشهای مختلف آن را امتحان کند
  • از قوه تخیل خود استفاده کند
  • یادگیری مهارت خواندن در پیش دبستانی

کودکان پیش دبستانی مهارت های سواد آموزی خود را در طول روز، توسعه می دهند. مربیان با استفاده از بلند خواندن شعر و ترانه برای آموزش مباحث در تمام موضوعات استفاده می کنند و کلاس ها پر از علائم و اشیا برچسب دار است که به بچه ها کمک می کند بین اشیا و کلمات، همچنین کلمات و حروف ارتباط برقرار کنند.

  • مهارت خواندن کودک پیش دبستانی موجب می شود :
  • آهنگها و شعرها را بخواند
  • در کلاسی با کلمات و اشیای برچسب احاطه شده است
  • شروع به تشخیص حروف و صداهای آنها کند
  • کتاب ها را بخواند، گوش دهد و درباره آنها صحبت کند
  • فعالیت های خواندن در خانه :
  • ساخت عروسک های شخصیتی:  عروسک هایی از شخصیت های مورد علاقه کودک که در کتاب ها می خواند، درست کنید. از عروسک ها برای قصه پردازی با کودک استفاده کنید. شما همچنین می توانید از عروسک های انگشتی نیز استفاده کنید.
  • داستان بسازید: برای کودک از دوران کودکی خود قصه بگویید و او را ترغیب به داستان گویی کنید.
  • از گوشی هوشمند، کامپیوتر، لپ تاپ  و… استفاده کنید: اجازه دهید کودک حروف، نام ها و کلمات را شناسایی و تایپ کند.
  • کیک هایی با حروف های مختلف درست کنید: خمیر کیک را به شکل یک حروف حلقه کنید. همچنین می توانید نام کودک و کلمات دیگر را با آن هجی کنید و نام کودک را بر روی آن بنویسید.

آموزش خواندن و نوشتن به کودکان ، آموزش کودکان پیش دبستانییاددادن خواندن و نوشتن به کودکان پیش دبستانی

یکسری از مهارت های نوشتن اولیه کودکان پیش دبستانی از طریق پروژه های مختلف هنری که در طول روز انجام می دهند توسعه می یابد. همانطور که کودکان پیش دبستانی نقاشی می کشند، طراحی می کنند، کاغذی را برش می دهند، تکه ای از آن را به هم می چسبانند. مهارت های ظریفی را در دست خود تقویت می کنند و مهارت های حرکتی نیز در آن ها رشد می کند.

از این رو قدرت و مهارت لازم برای نگه داشتن و استفاده از قلم و مداد را به دست می آورند و البته خواندن که کودک پیش دبستانی انجام می دهد ارتباط مستقیمی با رشد مهارت نوشتن او دارد.

  • فعالیت های نوشتن
  • نوشتن نام کودک را به روش های خلاقانه در کلاس امتحان کنید:از گچ، رنگ، چوب و غیره استفاده کنید.
  • هنر و کاردستی: هرچه کودک بیشتر نقاشی بکشد، طراحی کند، تکه های کاغذ را به هم بچسباند، قدرت او در گرفتن مداد و نوشتن بیشتر می‌شود. کودکان پیش دبستانی عاشق چسباندن و بریدن هر چیزی هستند پس از این فرصت استفاده کنید.
  • نامه و کارت درست کنید: کودک می تواند به شما کمک کند نامه یا کارت پستالی برای شخصی  بنویسید یا درست کنید. او می تواند آن ها را تزیین کند و به شما گوید چه چیزی را بنویسید. علاوه بر این می‌تواند بعضی کلمات به‌خصوص نام خود را به تنهایی بنویسد و در نامه یا کارت اضافه کند.

ابتدای فرایند یادگیری نوشتن:

  • نوشتن کودکان ابتدا به صورت خطی آغاز می‌شود و به تدریج  به اشکالی تبدیل می شود که شبیه حروف هستند. با گذشت زمان شکل حروف بیشتر شبیه حروف واقعی میشوند.
  • مربیان از روش نوشتاری کودک پشتیبانی و حمایت می کنند
  • کودک علاقه زیادی به انواع کاغذ و ابزار نوشتن مانند مداد رنگی، خودکار و مداد نشان می‌دهد.
  • او را تشویق کنید تا به عنوان بخشی از فعالیت‌های روزمره نوشتن را انجام دهد
  • تشویق کودکان به هجی کردن کلمات بر اساس آنچه می شنوند
  • یادگیری ریاضیات در دوره پیش دبستانی

فعالیت های ریاضی پیش دبستانی روزانه شامل یادگیری اعداد، تمرین شمارش،  ترسیم و یادگیری اشکال و کار با تقویم ها است. علاوه بر این بازی با پازل، ساختن اسباب بازی ها و بازی با لگوها به کودکان پیش دبستانی کمک می کند تا هنگام شماره و استفاده از اشیا، فضاها و اندازه های مختلف که جزء مهارت های ریاضی می باشد را تمرین کنند.

  • در راستای یادگیری مهارت های ریاضی کودک پیش دبستانی می تواند:
  • بشمارد
  • می آموزد که عدد چیست
  •  اشکال هندسی و الگوهای عددی را می آموزد
  • معیار های اندازه‌گیری را می‌آموزد مانند بلند کوتاه بزرگ کوچک
  • اشیا را مرتب طبقه‌بندی و مقایسه می‌کند
  • فعالیت های ریاضی در خانه
  • کودک را تشویق به شمردن کنید: شمردن را به فعالیتی سرگرم کننده تبدیل کنید. برای مثال،  هنگامی که کودک از پله ها بالا می رود و یا با اسباب بازی های خود بازی می کند او را تشویق کنید تا تعداد آن ها را شمارش کند.
  • بازی با اشکال و الگوها: کشیدن اشکال هندسی و ایجاد ساختارهایی توسط لگوها، هوش فضایی و منطقی ریاضی کودک رشد می کند و تقویت این هوش یادگیری مهارتهای ریاضی کودک را تسهیل می‌کند.
  • کودک را تشویق به جمع آوری کتاب های یا وسایلی با اشکال مشابه کنید: برای مثال در یک طبقه کتابهای به شکل مربع را جمع آوری کند و در یک طبقه اسباب بازی های دایره ای شکل را مرتب کند.
  • اجازه دهید کودک با غذای خود بازی کند: با مواد غذایی مانند ساندویچ، سبزیجات، رشته فرنگی و خمیر پیتزا اشکال مختلف ایجاد کنید. در روش دیگر می توانید مواد غذایی مانند سالاد و یا خمیر پیراشکی را به شکل‌های مختلف برش دهید و از کودک بخواهید که نام هر یک از اشکال را بگوید و در آخر بگوید که چند برش ایجاد کرده اید.
  • معلمان می توانند یادگیری مهارت ریاضیات را برای کودکان با این موارد سرگرم کننده کنند:
  • تهیه مواد متفاوت، لگوهای رنگی جذاب، دکمه هایی  با اشکال متفاوت و کاج:  برای شمارش، طبقه بندی، مقایسه و ساخت الگو ها
  • از دانش آموز خود بخواهید که توضیح دهد چه چیزی را متوجه شده است یا اینکه چگونه مسئله ای را حل کرده است؛ یعنی کودک در یادگیری نقش فعال داشته باشد
  • تشویق کودکان به اندازه‌گیری و مقایسه اشیا

آموزش علوم به کودکان در طبیعت

گاهی اوقات معلمان هفته یک بار تا چند بار دروس خاص علمی را تدریس می کنند. در طول این مدت کودکان در کلاس با استفاده از کتاب ها و اشیای واقعی اکتشافات خارج از منزل یا فعالیت های تعاملی با یک موضوع خاص( به عنوان مثال آب و هوا، حیوانات، گیاهان و طبیعت) آشنا می‌شوند. علاوه بر این کودکان پیش دبستانی دانشمندان طبیعی هستند؛ زیرا با ذهن کنجکاو خود به کشف دنیای اطراف می پردازند.آموزش علوم ، آموزش ریاضی ، آموزش خواندن و نوشتن

یادگیری علوم در پیش دبستانی

معلمان برای علوم زیستی و طبیعی به کودکان می‌توانند از راهکارهای زیر استفاده کنند:

  • هنگام بازی و تعامل، محیط اطراف خود کاوش کند، اشیایی متفاوت را مشاهده کند، درباره آنها سوال کند و در صورت لزوم آزمایش‌ هایی را انجام دهد.
  • با طبیعت تعامل کند و درباره آن چیزهای زیادی یاد بگیرد
  • فعالیت های علمی در خانه
  • روزانه یا هفتگی کودک را مرتب به فضای بیرون از خانه ببرید: کودکان از گیاهان، حشرات، حیوانات و طبیعت مطالب زیادی را یاد میگیرند، پس هرگز این فرصت را از کودک دریغ نکنید.
  • هنگام آشپزی اجازه دهید کودکتان کنارتان بایستد: مخلوط کردن، اندازه گیری و پخت و پز همگی، کودک پیش دبستانی شما را با مفاهیم و مهارت های علمی آشنا می کند. برای مثال درباره اینکه چه اتفاقی می‌افتد وقتی مواد غذایی داغ می‌شوند، سرد می‌شوند و یا با هم مخلوط می شوند و همچنین مقیاس هایی از قبیل” بیشتر” یا “کمتر ” را یاد می گیرند.
  • او را به فضاهای سبز ببرید: گیاهان در حال رشد، اصول چگونگی رشد گیاهان و نیازهای گیاهان را برای کودکان پیش دبستانی آموزش میدهند و وقتی کودک مستقیم گیاه را ببیند و لمس کند یادگیری موثرتری خواهد داشت.

یادگیری مهارت های عاطفی _ اجتماعی

در کلاس پیش دبستانی در طول روز مهارت های عاطفی و اجتماعی کودک تقویت میشود؛ زیرا کودکان پیش‌دبستانی با یکدیگر تعامل دارند و یاد می‌گیرند که چگونه وسایلشان را به اشتراک بگذارند، نوبت بگیرند و با هم همکاری کنند. از طریق این تعاملات آنها مهارت های اجتماعی خود را بهبود  می بخشند و می آموزند که چگونه دانش آموزان موفقی باشند.

  • به عنوان بخشی از یادگیری مهارت های عاطفی اجتماعی کودک پیش دبستانی می تواند:
  • در گروه با همسن و سالان خود همکاری کند، نوبت ها را رعایت کند و مهارت هایی از قبیل به اشتراک گذاری وسایل را یاد بگیرد.
  • کلاس را تمیز کند و به سازماندهی کلاس و وسایل کمک کند
  • در طول وعده های غذایی و میان وعده ها، رفتارهای اجتماعی خود را تمرین کند
  • مهارت های حل مسئله را تمرین کند
  • مهارت های ارتباطی و مکالمه را توسعه دهد
  • فعالیت هایی برای تثبیت یادگیری رفتارهای اجتماعی در خانه:
  • اکثر اوقات در وعده های غذایی سعی کنید به کودک یادآوری کنید تا گفتن جملاتی مانند گفتن” متشکرم” و “لطفاً”  را تمرین کند.
  • درباره روز خود با کودک صحبت کنید، لحظاتی از روز خود را با کودک در میان بگذارید و از او بخواهید که او نیز متقابلاً همین کار را انجام دهد. وقتی اتفاق بسیار جالب و هیجان انگیزی رخ داد از آن لحظه عکس بگیرید و یا از کودک بخواهید آن لحظه را نقاشی بکشد.

و در آخر به این نکته اشاره می کنیم که مهم نیست پیش دبستانی کودک شما از کدام فلسفه پیروی می کند. برنامه درسی پیش دبستانی باید ضمن کمک به کودکان در دستیابی به اهداف مختلف، مانند مهارت های کلامی،  اجتماعی، جسمی و شناختی  و همچنین یادگیری آنها را نیز ارتقا بخشد.

در یک موقعیت ایده آل برنامه درسی با کیفیت پیش دبستانی توسط مربیان ارائه داده می‌شود و بر اساس بروزترین تحقیقات آموزش دوران کودکی تدوین شده است.

غزل جعفری

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

بر روی ستاره‌ها کلیک کنید تا میزان رضایت‌مندی‌تان ثبت شود.

میزان رضایت‌مندی 4.1 / 5. شمارش آرا 13

هیچ نظری ثبت نشده است! شما اولین نفر باشید ...

4.5 2 پیام
امتیاز مطلب
0 پیام ها
بازخورد درون خطی
نمایش همه پیام ها
0
لطفا دیدگاه خود را بیان کنیدx