خلاصه پاسخ ارائه شده :
دلزدگی از رفتارهای آموزشی
اگر در شرایط آموزش رسمی برای فرزند تو ذوق خوردگی ایجاد شد یا به زبان ساده تر فرزند احتمالا به دلیل رفتار معلم از درس زده شده باید یک سری کارها انجام دهید.
نکته : اضطرابی که برای بچه ها از محیط آموزشی ایجاد می شود باید با دستورالعمل اضطراب مدیریت شود. با حساسیت زدایی سیستماتیک می توانید به فرزند کمک کنید اما اضطراب ریشه کن نمی شود زیرا حساسیت زدایی سیستماتیک( روبه روسازی پلکانی) یک عامل از بیرون است اما دستورالعمل مدیریت اضطراب یک عامل خودجوش درونی است و حتی در عدم حضور ما فرزند قادر به محافظت از خود است.
نکته : تو ذوق خوردگی سه سال اول تحصیلی به شدت در افت تحصیلی اثر دارد اما با تغییر محیط آموزشی یک تو ذوق خوردگی دیگر برایش رقم می خورد که مکانیسم اجتناب ( کناره گیری یا همان فرار) فعال می شود.
نکته: این تکنیک ها تا 12-11 سالگی به شدت کمک کننده است اما بعد از 12 سالگی به همراهی فرزند و اعتبار شما بستگی دارد.
تکنیک اول: پرانرژِی شدن از پرداختن او به درس
هر زمان فرزند به مسائل آموزشی می پردازد پرانرژی و ذوق و شوق باشید. منبع انرژی وجودی فرزند نشاط و شادابی والدین است. سطح شادابی شما توسط فرزند کدگذاری می شود. اگر می خواهید حسش نسبت به درس مثبت شود باید از آن سطح کد باید بالاتر رفتار کنید.
تکنیک دوم: دعوت به رویا پردازی مثبت در درس و گفت وگو
نکته: رویاپردازی یک کد دارد. اگراین کد را نمی بینید ادامه ندهید چرا که منجر به مضطرب شدن فرزند می شود. یکی از دلایل وجود اضطراب در بچه ها، برنامه های بلند مدت پدر و مادرها برای بچه ها است.
چکار کنیم که رویاپردازی تبدیل به برنامه آزاردهنده ی اضطراب خیز نشود؟ این کد میزان همراهی فرزند است. اگر در حین گفتگو فرزند جملات متفاوت و تکمیل کننده و پیش برنده می گوید نشان دهنده همراهی فرزند است.
رویاپردازی شرایط استفاده دارد، به محض اینکه دیدید فرزند در فکر فرو رفته دیگر نباید ادامه دهید چون برای فرزند ایجاد اضطراب می کند.
تکنیک سوم: تعیین اهداف کوچک
اهداف کوچک با نتایج قابل اندازه گیری که مورد تشویق و جایزه قرار می گیرد تعیین کنید.
برای رفع دلزدگی آموزشی یکی از چیزهایی که به شدت کمک می کند انتظار کوتاه مدت تشویق شگفت انگیز است.
تکنیک چهارم: تعیین سیستم ارزیابی فرآیندی.
یعنی فراهم کردن شرایط گفتگو راجع به مقدار و کیفیت درس خواندنش را بتواند چک کند و از خودش راضی باشد. مثال: پسرم به نظر خودت اگر خودت بخواهی راجع به درس خوندنت کاری رو بررسی کنی چه چیزهایی به ذهنت میرسه؟ جواب های فرزند شما فاکتورها و معیارهای فرآیند ارزیابی. تعیین سه فرآیند ارزیابی باعث می شود فرزند از آسیب های احتمالی آینده در محیط آموزشی مصون باشد و منجر به تقویت عزت نفس می شود که منجر به کم شدن اثرگذاری رفتارهای دیگران بر فرزند می شود.
تکنیک پنجم: شناسایی و ایجاد جذابیت های مورد علاقه محیط آموزشی برای فرزند
این تکنیک برای پسرها حدود 70 درصد و برای دخترها بیشتر از 95 درصد اثرگذار است. زمانی که با اعضای خانواده دور هم هستید با این شرط که فرد غیرفعال مخرب در جمع حضور نداشته باشد، از خصوصیت های دوران ابتدایی که مورد علاقه تان بود تعریف کنید.بعد از اینکه چندین بار تعریف کردید از فرزند خود سوال بپرسید برای تو چه چیزهایی در محیط آموزشی مورد علاقه ات هست؟
سوال مهم: چطور اشتباه های تربیتی را جبران کنیم؟
اگر به صورت مستقیم راهکار ترمیمی بیان نشد راهکارهای گفته شده برای جبران اشتباهات گذشته هم کارآمد هست. یعنی با انجام دادن کار درست به مرور زمان اثر منفی اشتباهات جبران می شود.
سوال: وقتی فرزند در مورد معلم خود بدی می گوید چه کار کنیم؟
- به عنوان والد باید اینقدر برای مقام معلم شآن قائل باشید که فرزند پیش شما احترام نگه دارد، اگر احترام نگه نمی دارد در عین حال که صمیمانه حرفش را می شنوید از او خواهش کنید که محترمانه صحبت کند.