علت بی اشتهایی و علاقه کودکان به غذاهای مضر چیست ؟

علت بی اشتهایی کودکان

علت بی اشتهایی کودکان برای والدین امری مرموز است. یکی از موارد پر چالشی که والدین در مراحل کودکی فرزند خود با آن مواجه می شوند، بی اشتهایی و مشکلات مربوط به تغذیه در کودک است.

معمولا کودکان تمایل به مصرف غذاهای ناسالم نظیر چیپس، شکلات، فست فود و … دارند. یافتن علت این ترجیح غذایی برای والدین بسیار دشوار است.

علت بی اشتهایی و بدغذایی در کودکان

 بسیاری از والدین در سنین ۳ تا ۵ سال فرزند خود، گزارش بالایی از مصرف مواد غذایی ناسالم از کودکان خود می دهند که این امار بیشتر مربوط به کودکانی است که با بی اشتهایی و بدغذایی مواجه هستند.

درباره اختلالات بدغذایی کودکان بیشتر بدانید

چرا کودکان غذاهای سالم را دوست ندارند ؟

بی اشتهایی کودکانحقیقت تلخ این است که مواد غذایی ناسالم به دلیل راحتی در مصرف خیلی برای کودکان جذاب می باشند. وقتی کودک یک بسته چیپس را باز می کند، به راحتی می تواند آنها را با دست بردارد.

  • اما وقتی یک بشقاب پلو و خورش جلوی او گذاشته می شود، خوردن ان با قاشق برایش کلافه کننده است.
  • به همین دلیل است که از اصلی ترین مواردی که والدین کودکانی که بی اشتهایی مواجه هستند باید در نظر بگیرند، کوچک کردن لقمه ها و جذاب کردن آن است (برای مطالعه بیشتر بک لینک به مقاله های بدغذایی کودک).
  • مواد غذایی ناسالم معمولا بافت ترد دارند که کودک میتواند خرد شدن ان را زیر دندان هایش و در دهانش حس کند.

خوب است بدانید که هر چه کودک بتواند بافت غذا را در دهانش احساس کند، به صورت ضمنی تمایلش به مصرف ان غذا بیشتر خواهد شد.

  • کودکان بدغذا معمولا از خوردن غذاهای نرم مثل سیب زمین پخته یا سبزیجات پخته اجتناب می کنند.

اما برای مقابله با این بدغذایی و تمایل به مصرف غذاهای ناسالم در کودکان بدغذا چه باید کرد؟

درمان کامل بدغذایی کودکتان توسط خودتان

راهکارهای خانگی برای رفع بی اشتهایی کودکان

برای درمان بدغذایی کودکان در خانه، لازم نیست حتما رژیمهای سخت در پیش بگیرید و یا به لجبازی او دامن بزنید. تنها کافی است که علت آن را بفهمید و روشهای ساده‌ای را در پیش بگیرید.

۱علت بی اشتهایی کودکان بدغذا.به همراه کودک خود به خرید مواد غذایی بروید!

یکی از راه های جذابی که میتوان کودک را به خوردن مواد غذایی سالم تشویق کرد، رفتن به یک سوپر مارکت بزرگ است که انواع مواد غذایی را طبقه بندی کرده است.

  • در این فروشگاه ها میتوانید کودکانتان را با انواع سبزیجات و مواد غذایی سالم و شکل ظاهری انها قبل از پخت آشنا کنید.
  • به کودکتان اجازه دهید هر میوه و یا سبزیجات و مواد غذایی ای که برایش جالب است را بردارد.
  • سپس با یکدیگر درباره غذایی که میتوانید با آن ماده غذایی درست کنید صحبت کنید و تصمیم بگیرید که با هم چه غذایی را میتوانید با انها اماده کنید.
  • سپس، بعد از بازگشت به خانه، به او اجازه دهید که خودش آن ماده غذایی را بشوید و به کمک هم آن را برش های دلخواه بدهید. در مرحله بعد اگر قرار است پخته شود با کمک یکدیگر نیز آن را بپزید.
  • از دیگر مواردی را که میتوانید در خرید کردن به همراه کودک در نظر بگیرید این است که مواد غذایی ناسالم کمتری با یکدیگر انتخاب کنید و بیشتر سمت قفسه های مربوط به مواد غذایی سالم بچرخید.
  • به عنوان مثال می توانید قبل از رفتن به فروشگاه تعیین کنید که فقط ۵ عدد خوراکی از قفسه های خوراکی ها نظیر کیک و بستنی و شکلات… انتخاب خواهید کرد.

قانون گذاری برای کودک اگر چه سخت به نظر می سرد اما شدنی است، و طی گام هایی می توان دستورات را به طور کامل به اجرا در آورد.

قانونگذاری زیر مجموعه مهارت مدیریت لجبازی می باشد.بیشتر بدانید

  • اما آنچه که باید مد نظر داشته باشید این است که فرزندتان در انتخاب مواد غذایی دلخواه خود آزاد باشد. در این صورت می توانید مطمئن باشید که با شما بر سر تعداد انتخابی مواد غذایی ناسالم همکاری خواهد کرد.

پژوهش ها ثابت کرده اند که اگر مواد غذایی به همراه کودکی که دچار بی اشتهایی است؛ خریداری شوند و سپس در فرایند اماده سازی به آنها اجازه همراهی داده شود، تمایل آنها به غذا خوردن افزایش خواهد یافت.

همچنین هر چه برای خرید مواد غذایی ناسالم محدودیت هایی تعیین شود که کودک نیز در وضع ان محدودیت ها دخیل باشد، مصرف مواد غذایی ناسالم کاهش می یابد.

۲.به پیشنهاد کودک خود، مواد غذایی جذاب آماده کنید!

یکی از راه های قطعی علاقه مند کردن کودک به مواد غذایی سالم تر، استفاده از برش های جذاب و یا در صورتی که امکان پذیر است از رنگ های خوراکی جذاب است.

پیشنهاد ما به والدین درست کردن کیک های خانگی با مواد غذایی سالم و استفاده از رنگ های مورد علاقه کودک برای لایه های کیک و یا برای تزيین آن است.

شما میتوانید از ویتامین ها و یا میوه های قابل استفاده نیز در اماده کردن کیک استفاده کنید.

بدغذایی در کودکان و علت بی اشتهایی ۳.یک باغچه اختصاصی در خانه بسازید!

درست کردن یک باغچه خانگی برای کاشتن مواد غذایی مفید نظیر سبزیجات و همراه کردن کودک خود در فرایند کاشتن و رسیدگی به گیاهان، تاثیر شگرفی بر افزایش علاقه او به خوردن سبزیجات مذکور خواهد داشت.

میتوانید این باغچه کوچک را در تراس یا حیاط خود درست کنید. کودک را در انتخاب بذرهایی که قصد کاشتن آنها را دارید دخیل کنید و با کمک یکدیگر آن ها را در خاک بکارید.

به او توضیح دهید که این گیاه برای رشد و به ثمر رسیدن به چه چیزهایی احتیاج دارد و به کمک هم از آن مراقبت کنید.

ممکن است این کار در وهله اول سخت به نظر برسد اما نتیجه آن میتواند یک عمر علاقه به خوردن غذاهای مفید و حتی علاقه به باغبانی در کودک شود که به خودی خود، یکی از عوامل اصلی شاد زیستی است.

۴.صبور باشید

فرایند بی اشتهایی کودکان و تمایل انها به خوردن مواد غذایی مضر، میتواتد برای یک والد طاقت فرسا باشد. آنچه که باید مد نظر داشته باشید این است که هر چه شما بیشتر در این فرایند بر خود مسلط باشید و با گام های کوچک برای رفع بی اشتهایی فرزندتان قدم بردارید، موفق تر خواهید بود.

در واقع برای اینکه مساله خوردن مواد غذایی سالم برای فرزندتان، تبدیل به یک عادت شود، زمان به نسبت زیادی را باید با او همراهی کنید.

  1. همراهی به معنی اینکه در غذا خوردن او صبور باشید،
  2. لقمه لقمه به او غذاهای سالم جدید را پیشنهاد دهید.
  3. اجازه دهید نظر نهایی را خود کودک بدهد.
  4. اگر تعداد مواد غذایی که کودک از آن اجتناب می کند بالاست، شما تمام آن مواد را در طول یکی دو روز به او پیشنهاد ندهید.
  5. در طول دو هفته و به مرور سعی کنید آن ها را در سبد غذایی فرزندتان بگنجانید تا بتوانید به بهترین نحو از این بحران خارج شوید.

۵.الگوی خوبی برای فرزندتان باشید.

این راهکار، به ظاهر ساده و به شدت تاثیر گذار است!

  • اینکه مادر و پدر به عنوان الگوی غذایی فرزند، زمانی که از سبزیجات و غذاهای مفید استفاده می کنند، لبخند عمیقی بزنند و از مزه و بافت آن تعریف کنند.
  • حتی اگر این علاقه به مواد غذایی سالم توسط پدر بزرگ و مادر بزرگ نیز مطرح شود، به صورت ضمنی اشتیاق فرزند به خوردن آنها افزایش چشگیری خواهد داشت.
  • همچنین می توانید خیلی کم، درباره اینکه این مواد غذایی چه کمکی به سلامت بدن می کنند نیز بر سر میز غذا با فردی دیگر صحبت کنید. انچه که اهمیت دارد این است که در وصف سلامت و غذاهای مفید، فرزندتان را به صورت مستقیم مخاطب قرار ندهید.
  • همچنین توضیحات مختصری بدهید که به عنوان نصیحت تلقی نشود.
  • برای ایجاد یک عادت (مصرف مواد غذایی سالم) در فرزند، لازم است مسیر های عصبی ان عادت را در ذهن او ایجاد شود.

ایجاد این عادت ها کمی زمان بر است اما می تواند در طولانی مدت مساله بی اشتهایی را رفع و خوردن غذاهای سالم را جزوی از سبک زندگی فرزندتان کند.

برای ایجاد موفقیت آمیز این عادت ها راهکارهای متعددی وجود دارد که در این مقاله به ۵ راهکار دقیق بر مبنای پژوهش های انجام شده اشاره شده است.

 بدانید شما در این مسیر تنها نیستید و ما قدم به قدم برای رفع مشکلات و چالش هایی که با فرزندتان دارید، همراه هستیم.

درمان کامل بدغذایی کودکتان توسط خودتان

 زندگی آموختنی و ساختنی است و شما آفریدگار آن هستید.

 

سلاله سادات اصل علوی پایدار

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

بر روی ستاره‌ها کلیک کنید تا میزان رضایت‌مندی‌تان ثبت شود.

میزان رضایت‌مندی 3 / 5. شمارش آرا 2

هیچ نظری ثبت نشده است! شما اولین نفر باشید ...

0 0 پیام
امتیاز مطلب
0 پیام ها
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین امتیاز
بازخورد درون خطی
نمایش همه پیام ها
0
لطفا دیدگاه خود را بیان کنیدx