ریشه و علت بدغذایی کودکان 2 ساله

Untitled design 1

التماس کردن، چانه زدن، ساندویچ های به شکل حیوانات، کتلت های قلبی ؛ این کلمات برای تمام مادرانی که با بی اشتهایی فرزندشان دچار چالش شده اند، آشنا است. اما خوب است بدانید بدغذایی کودکان 2 ساله ویژگی معروف آنها است؛ یعنی اجتناب از غذا خوردن یا انتخابی غذا خوردن است.

در این حین همیشه برای مادران سوال است که چه زمانی برای درمان بی اشتهایی کودک خود اقدام کنم؟ و چه رفتارهایی در این سن نرمال است و جای نگرانی نیست؟

بنابراین در این مقاله ابتدا مواردی که باید در بی اشتهایی کودک جدی بگیرید و مواردی که مشکل ساز نیست را بررسی خواهیم کرد و سپس دو راهکار قطعی و بسیار موثر، در خصوص رفع بی اشتهایی کودک ۲ ساله ارائه خواهیم داد.

چه رفتارهایی در بدغذایی کودکان 2 ساله ، طبیعی است؟

پیش از اینکه رفتار بدغذایی و غذا نخورردن کودکان را یک مشکل در نظر بگیریم. باید آن را جزو مراحل رشد کودک، همانند مرحله ی از شیر گرفتن، مرحله دستشویی رفتن، مرحله تنظیم خواب… و اینبار مرحله غذا خوردن، بدانیم.

در واقع اگر فرزندتان از هر چیزی که به عنوان خوراکی به او پیشنهاد می دهید، اجتناب می کند، ابتدا آن را بو میکند و یا با اکراه در دهانش می گذارد، بدانید که در حال گذار از یک مرحله طبیعی به نام غذا خوردن است.

این مرحله در خیلی از کودکان بدغذا بدون چالش و بدون بی اشتهایی رد می شود. اما نیمی دیگر از کودکان هستند که با چالش های بدغذایی شدید رو به رو می شوند که حل صحیح این مرحله بسیار مهم است و به عهده والدین است.

 

  • انتخابی غذا خوردن معمولا بین ۱۲ تا ۱۸ ماهگی شکل میگیرد و یکی از مهمترین مشکلات بدغذایی در کودکان 2 ساله است.
  • اغلب مشکل این مرحله، نئوفوبیا یا ترس از غذاهای جدید است.
بی اشتهایی عصبی و بدغذایی کودک

 اگر نیاز به یک راه حل دائمی برای درمان کامل مشکلات بدغذایی کودکان 2 ساله خود دارید!

غذا خوردن بچه های ۲ ساله

در این مرحله باید بدانید که کودک شما همانند فردی است که میخواهد از غار امن خود بیرون بیاید و باید با احتیاط عمل کند تا زنده بماند!

فرزند شما با اشتیاق به شناختن دنیای اطراف خودش پا به ۲ سالگی می گذارد و در این سن، انتخاب غذا و خوردن ان نیز یکی از چالش های اوست. از طرفی از انجایی که در ذهنش سوال های زیادی درباره محیط پیرامونش شکل میگیرد، بیشتر به دنبال حل معماهای ذهنی اش است.

در چنین وضعیتی، انتظار والدین از اینکه فرزندشان یکجا بنشیند و غذا بخورد اشتباه است!

پس صبوری و همراهی والدین در این مرحله بسیار حائز اهمیت است و خوب است بدانید که زمانی که فرزند ۲ ساله شما احساس گرسنگی داشته باشد، یافتن چیزی برای خوردن از اولویت های ذهنش می شود و دیگر تمام حواس او معطوف به خوردن خواهد شد.بی اشتهایی کودکان ، بدغذایی کودکان 2 ساله ،‌ اشتهای کودک

  • در چنین مواقعی احتمالا متوجه ان خواهید شد که اولین خوراکی در دسترس او، به عنوان غذا محسوب می شود.

به عنوان مثال اگر روی میز شما مقداری پاستیل باشد یا پسته فرقی برای فرزند شما نمیکند، او تنها به یک چیز فکر میکند: سیر شدن.

  • همچنین در این سن، زمانی که کودکان یک خوراکی یا غذا را به عنوان مزه خوشایند برای خود انتخاب می کنند، ممکن است کل هفته را به خوردن ان بگذرانند. پس جنگیدن با چنین وضعیتی به عنوان والد اشتباه است.
  • تنها باید تنوع غذایی در دسترس را برای کودک افزایش دهید تا با مزه های مختلف آشنا شود و به ترتیب به عنوان غذای مورد علاقه اش در ذهنش ثبت شوند.

درمان بی اشتهایی خطرناک و بدغذایی کودکان 2 ساله

زمانی که کودک ۲ ساله شما دچار مشکلات بلع، مشکلات گوارشی ، مشکلات حساسیت های غذایی می شود و یا انتخاب یک نوع غذا برای خوردن به مدت بیش از دو هفته اتفاق می افتد، باید برای رفع بی اشتهایی کودکتان به یک متخصص مراجعه کنید.

برخی از کودکان نیز برای نخوردن غذایی و یا دوست نداشتن مزه ان، واکنش های شدیدی نظیر فریاد زدن، فرار کردن، گریه کردن یا پرت کردن غذا و بشقاب انجام می دهند. در چنین مواردی نیز برای رفع مشکلات بدرفتاری و لجبازی کودک باید به صورت جدی به یک مشاور و روانشناس مراجعه نمایید.

زمانی که فرزند شما سالم است  و بی اشتهایی با نشانه های ذکر شده همراه نباشد. می توانید در خانه و با راهکارهای علمی و تجربی اثبات شده، بی اشتهایی او را رفع کنید.

چگونه بدغذایی کودک دو ساله را کاهش دهم؟

تشویق به استقلال برای درمان بدغذایی کودکان 2 ساله

کودکان در 2 سالگی ، استقلال خواهی شدیدی دارند. ممکن است حتی دائما با گریه کودک خود بر سر اینکه کاری را خودش انجام دهد، درگیر باشید.

 بنابراین بهترین واکنش والدین در چنین موقعیتی، دادن استقلال نسبی به آنها است. اگر فرزندان در غذا خوردن احساس اختیار و کنترل داشته باشند، مشکل بدغذایی و بی اشتهایی کودک تقریبا به طور کامل حل می شود. برخی از این راهکارها در زیر نوشته شده اند:

  • می توانید تا حد امکان به او اجازه دهید که در فرایند درست کردن غذا دخیل باشد. مثلا به او بگویید مقداری هویج برایتان بیاورد. یا اجازه دهید چیزی را هم بزند، پر کند یا تکان دهد. این فعالیت ها نه تنها بخش هوش حسی-حرکتی کودتان را رشد می دهد، بلکه تمایل انها به غذا خوردن را نیز افزایش می دهد.
  • به او اجازه دهید مواد غذایی را در هنگام اماده کردن لمس کند، در مواقعی بو کند و آن را به طور کامل وارسی کند.
  • به آنها حق انتخاب دهید. مثلا در زمان غذا خوردن به او بگویید: دوست داری در کنار غذا ماست بخوری یا مقداری گوجه فرنگی؟ دوست داری از قاشق استفاده کنی یا چنگال؟ دوست داری در بشقاب قرمز غذا بخوری یا بشقاب خرسی؟

این سوالات از پیش تعیین شده، می تواند هم انتخاب کودکان را در دایره محدودیت های شما رقم بزند و هم او احساس کند که می تواند استقلال و قدرت انتخاب داشته باشد. در واقع، زمانی که نیاز به استقلال کودک ۲ ساله خود را رفع نمایید، اشتیاق او برای غذا خوردن افزایش خواهد یافت.

برای درمان بی اشتهایی کودکان 2 ساله خلاقیت داشته باشید

کودکان نوپا علاقه زیادی به ترکیب چیزها و استفاده از یک وسیله به شکل غیر معمول دارند. مثلا دوست دارند از یک جوراب به عنوان عروسک استفاده کنند و یا از قاشق به عنوان وسیله ای برای طبل زدن!

این علاقه در انها، در هنگام غذا خوردن نیز شکوفا می شود و بسیاری از والدین با بی توجهی و یا منع کردن کودکان خود از علایق شان در هنگام غذا خوردن، به مشکل ساز شدن بی اشتهایی و بد غذایی فرزندشان دامن می زنند.بی اشتهایی و بدغذایی کودکان 2 ساله

  • به عنوان مثال اگر فرزند شما از سبزیجات بخار پز خوشش نمی آید، انها را به مقدار کمی سرخ کنید و با سس مخصوص کودکان به فرزندان پیشنهاد نمایید.
  • یا اگر از مرغ سوخاری خوشش نمی آید، ان را کبابی امتحان کنید. اگر فرزند شما دوست دارد که میوه هایش را در ماست بریزد و بخورد، به او اجازه این کار را بدهید.
  • بهتر است در خوردن خوراکی ها در وعده های غذایی نیز منعطف باشید. مثلا خوردن تخم مرغ صرفا برای صبحانه یا میان وعده نباشد. زمانی که فرزندتان در هنگام شام، تخم مرغ می خواهد به او بدهید. یا هیچ اشکالی ندارد سر میز صبحانه به جای کره و مربا، سوپ خورده شود.

 به هرحال مقداری شکستن چارچوب های ذهنی خود، میتوانید اثری شگرف بر بهبود بی اشتهایی فرزندتان داشته باشد. امتحان کنید!

آنچه باید بدانید این است که به عنوان والدین، شما مسئول تربیت فرزند خود در تمام مراحل رشد او هستید. و سهل انگاری و یا حتی اهمیت بیش از حد به کودکان در هر مساله ای از رشد کودک، تعادل روان او را به هم خواهد زد. حتی اگر این مسئله رشدی، بدغذایی کودکان 2 ساله باشد؛ پس آگاهانه والدگری کنید.

یادتان باشد، زندگی آموختنی و ساختنی است و شما آفریدگار آن هستید.

 

سلاله سادات اصل علوی پایدار

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

بر روی ستاره‌ها کلیک کنید تا میزان رضایت‌مندی‌تان ثبت شود.

میزان رضایت‌مندی 4 / 5. شمارش آرا 7

هیچ نظری ثبت نشده است! شما اولین نفر باشید ...

2.8 4 پیام
امتیاز مطلب
0 پیام ها
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین امتیاز
بازخورد درون خطی
نمایش همه پیام ها
0
لطفا دیدگاه خود را بیان کنیدx