روانشناسان و محققان بسیاری سالهای زیادی را صرف ساختن بازی های خانگی کرده اند تا بتوانند به سادگی به وسیله این بازیهای خانگی نیازهای رشدی کودکان را برآورده کنند. در واقع این بازیها طوری طراحی شده اند تا تمام قابلیتهای کودکان را تحت تاثیر بگذارند و روند یادگیری را برای کودکان تاثیرگذارتر و ماندگارتر کنند. تحقیقات علمی طی ۳۰ سال گذشته نتیجه گرفته که مهم ترین دوره رشد انسان از بدو تولد تا هشت سالگی است. در طول این سال ها، مهارت های شناختی، سلامت عاطفی، قابلیت های اجتماعی و وضعیت جسمی و روانی سالم برای موفقیت در بزرگسالی پایه گذاری میشود. اگرچه یادگیری فرایندی است که در طول زندگی و در تمام سال های عمر انجام میشود، اما در اوایل کودکی یادگیری با سرعت بیشتری انجام میشود که هرگز با سالهای دیگر زندگی برابر نخواهد بود. سال های پیش دبستانی در اواسط دوره یادگیری اولیه کودک قرار می گیرند و زمینه ساز برای موفقیت در مدرسه و فراتر از آن را میشوند. مربیان همیشه در حال تفکر هستند که چگونه به کودکان خردسال آموزش دهند تا بتوانند از پتانسیل یادگیری آنها استفاده کنند. در نگاه اول شاید بازی و معنای آن ساده به نظر برسد. برای مثال، وقتی میبینید کودکی در پارک، زمین بازی، کلاس و غیره بازی میکند میتوانید فعالیت او را تشخیص دهید. با این وجود تعریف بازی دشوار است. اگرچه محققان و نظریه پردازان، در مورد یکسری ویژگی های کلیدی تجربه هایی که از بازی کسب میشوند، توافق دارند. کودکان برای احساس کردن جهان پیرامون خود و برای پیدا کردن معنی در یک تجربه از طریق ارتباط آن با چیزی که برای آنها شناخته شده است، بازی می کنند. از طریق بازی، کودکان درک خود از تجربیات شان را بیان و گسترش میدهند. به کودکان یا حتی بزرگسالان هنگام بازی کردن نگاه کنید. اغلب آنها را در حال لبخند زدن یا خندیدن مشاهده میکنید. البته بازی ممکن است شکست ها و چالش هایی نیز داشته باشد، اما به صورت کلی بازی همواره همراه با احساس لذت، انگیزه بخش بودن و پر از هیجان است. به کودکان هنگام بازی توجه کنید. شما به احتمال زیاد خواهید دید که آنها از نظر فیزیکی و چه از نظر ذهنی و کلامی عمیقا درگیر بازی هستند. بازی و یادگیری اعمالی تک بعدی و بدون تکرار و تمرین نیستند. کودکان برای تمرین مهارت ها، تجربه کردن احتمالات و فرصت ها و کشف چالش ها جدید که منجر به یادگیری عمیق میشوند، بازی می کنند. بازی به کودک این اجازه را می دهد تا ایده هایش را منتقل کند، هم سن و سالانش را از طریق تعاملات اجتماعی درک کند، و راهی برای درک عمیق تر و روابط قدرتمند اجتماعی در آینده برای کودک ایجاد می کند. وقتی بچه ها انتخاب میکنند بازی کنند، فکر نمیکنند “حالا قرار است از این فعالیت چیزی یاد بگیرم”. با این حال، بازی فرصت های یادگیری مناسب در تمام زمینه های رشدی را در اختیار کودکان میگذارد. میتوان گفت محیط خانه محلی است که کودکان خردسال و در سال های اولیه زندگی بیشترین زمان خود در آن با والدین، خواهر برادر و یا سایر اعضای خانواده سپری می کنند. این تعاملات و روابط تاثیر قابل توجهی بر چگونگی درک و تجربه کودکان از جهان پیرامون خود دارند. در واقع خانه، محیط پیرامون و جامعه فرصت های بسیار خوبی برای ارتقا یادگیری از طریق بازی در سال های اولیه زندگی را فراهم میکنند. مراقبان اولیه یا اولین پرستاران کودک، اولین معلمان و بزرگترین حامی یادگیری کودکان هستند. بنابراین نقش مهمی در ایجاد فضای یادگیری از طریق بازی دارند. حمایت و قدرت دادن به پرستاران و مراقبان کودک باعث میشود آنها در شکل گیری یادگیری و رشد کودک نقش فعالی داشته باشند. یادگیری از طریق بازی مختص به سال های اولیه کودکی نیست. در پایه های ابتدایی، بازی تسلط کودکان بر مفاهیم آکادمی و علمی را افزایش می دهد و انگیزه کودک را برای یادگیری بالا میبرد. در واقع، دو مورد از مهم ترین چیزهایی که بازی میتواند توسعه دهد علاقه و انگیزه کودک است. تشویق این موارد در سال های اولیه ابتدایی باعث میشود که آنها، خود در یادگیری مشارکت داشته باشند. علاوه بر این، بازی خلاقیت و تخیل که اجزاء حیاتی در توانایی کودک در حل مشکلات، لذت بردن و نوآوری می باشند را پرورش می دهد. بازی و فرصت دادن در مشارکت فعال در یادگیری باعث تقویت توانایی خلاقیت دانش آموزان میشوند. بازی های کودکانه و خانگی دارای اشکال زیادی هستند که هر کدام از آنها رشد در زمینه خاصی را تقویت میکنند و به سایر زمینه های رشدی کمک میرسانند. بازی کردن امر بسیار مهمی است که فرزندان را به هیچ وجه نباید بخاطر آن سرزنش کرد. اگر تصور شما این است که کودکتان فقط بازی میکند و کار دیگری انجام نمیدهد سریعا تصور خود را اصلاح کنید و از بازی برای انجام همه کارها کمک بگیرید. برای مثال از بازی سازی کمک بگیرید تا کودک شما اتاق خود را مرتب کند و یا در بردن و اوردن وسایل صبحانه کمک کند و …بازیهای خانگی برای تقویت یادگیری و آموزش به کودکان
1 سالگی تا 8 سالگی مهمترین سالهای کودکی
نقش مهم بازی کودکانه در رشد و یادگیری
اشکال مختلف بازیهای کودکانه در خانه
ویژگیهای بازیهای کودکانه برای تقویت یادگیری و آموزش کودک
بازی با معنا
بازی نشاط آور
فعال بودن بازی
تکرار پذیری بازی
اجتماعی بودن بازی
This is ActionBox
یادگیری کودکان و توسعه مهارت اساسی در حین بازی
بازی ها یک استراتژی اساسی برای یادگیری و آموزش کودکان
یادگیری با بازی در خانه و جامعه با تقویت انگیزه کودک
یادگیری از طریق بازیهای خانگی در سال های اولیه مدرسه
بازی خانگی باید چه ویژگی داشته باشد تا منجر به یادگیری کودک شود؟
به عنوان مثال، در حالی که کودک در حال بازی است، میتواند مهارت های اجتماعی جدیدی از جمله به اشتراک گذاشتن اسباب بازی ها، توافق بر سر چگونگی کار با وسایل را یاد میگیرند یا اغلب با برخی از وظایف شناختی چالش برانگیز، مانند کشف چگونگی ساخت یک ساختمان با تکه های لگو کوچک و… درگیر میشوند.