حرف گوش کردن مساوی خوش گذشتن به کودکان با والدین

حرف گوش کردن

اگر مدت هاست که در دام نافرمانی ها فرزندتان گیر افتاده اید و حرف گوش کردن برای شما آرزو شده؛ بهتر است به جای تمرکز روی رفتارهای منفی فرزندتان، بر روی رفتارهای مثبت او متمرکز شوید. این کار نه تنها نافرمانی های فرزندتان را کاهش می هد، بلکه آرامش ذهنی شما را نیز افزایش می دهد.

حرف گوش کردن کودک حاصل خوشگذرانی با والد است

این را بدانید که در طول مدتی که با فرزندتان در حال خوش گذرانی هستید، با هم می خندید و صحبت می کنید در حال کد گذاری خاطرات مثبت و رابطه ای عمیق در ذهن او هستید؛ که این خاطرات منابع ذهنی و حمایتی برای فرزندتان در زمان هایی که رفتارهای منفی نشان می دهد هست. در واقع این کد گذاری های ذهنی موجب کوتاه شدن و کم شدن تعداد حرف گوش نکردن ها می شود.

یکی از ضروری ترین اصول قانون گذاری این است که در اجرای آن کوتاهی نکنید. هر باری که شما در مقابل فرزندتان کوتاه بیایید، او بیش از پیش به مقابله با شما و لجبازی خواهد برخاست.

 

اگر تا به حال روش های گوناگونی را برای حرف گوش کردن کودکتان اجرا کرده اید و به نتیجه نرسیده اید، این مقاله دقیقا برای شما نوشته شده است.

برخی از والدین تا حدودی می توانند رفتارهای منفی و نافرمانی های فرزندشان را مدیریت کنند. اما برخی با مشکلات حاد تری مواجه هستند و فرزندشان تقریبا به صورت همیشگی حرف گوش نمی دهد.

این والدین به جایی می رسند که در جلسات مشاوره به فرزندشان، برچسب بچه زبون نفهم میزنند و به شدت کم می‌ آورند.

 

 

برای این والدین بهترین راه حل برای کاهش حساب بردن فرزندشان، استفاده از روش های غیر مستقیم است. روش هایی که عزت نفس و خلق مثبت فرزند را نیز در کنار کاهش نافرمانی ها و لجبازی های فرزند، افزایش می دهد.

بازی کودکانه ، فرزند اول ، لجبازی بچه اول۱. موفقیت های کوچک را جشن بگیرید.

اگر مدت هاست که در دام نافرمانی ها و حرف گوش نکردن های فرزندتان گیر افتاده اید، بهتر است به جای تمرکز روی رفتارهای منفی فرزندتان، بر روی رفتارهای مثبت او متمرکز شوید. این کار نه تنها نافرمانی های فرزندتان را کاهش می هد، بلکه آرامش ذهنی شما را نیز افزایش می دهد.

  • خوب است بدانید که به ازای یک واکنش شما به حرف گوش نکردن های فرزندتان، نافرمانی و لجبازی او دو برابر می شود و به ازای هر یک بار بی توجهی به آن، با یک واحد نافرمانی کمتری مواجه خواهید شد.
  • حال اگر بر روی رفتارهای کوچک فرزندتان متمرکز شوید، کاهش این نافرمانی ها چند برابر خواهد شد.
  • این رفتار مثبت میتواند به کوچکی انداختن کاغذ خوراکی در سطل آشغال باشد. و تشکر و قدردانی شما از این رفتار، نه تنها این رفتار خوب را تقویت خواهد کرد، بلکه عزت نفس فرزندتان را افزایش خواهد داد.

حساب بردن بچه حرف گوش نکنحرف گوش کردن بچم برام آرزو شده

 

 

۲. برای حرف گوش کردن کودک به وقت کیفی نیاز دارد

هفته ای چند ساعت با فرزندتان وقت میگذرانید؟ لطفا تنها ساعات مفید را یادداشت بفرمایید. ساعاتی که با تمرکز ۱۰۰ درصدی به انجام فعالیتی که فرزندتان دوست دارد، میپردازید و هر گونه وسیله ای که تمرکز شما را بر هم میزند، مانند گوشی را کنار میگذارید!

ارتباط چشمی با کودک لجباز رسیدگی به اضطراب و استرس کودکان ، خرف گوش کردن و حرف گوش نکردنوقت کیفی دقیقا به همین معناست.

لطفا مقدار دقایقی که با او وقت کیفی میگذرانید را در ۲ ضرب کنید. و به مقدار جدید به دست آمده برای گذراندن اوقات خوش و با کیفیت با فرزندتان برنامه ریزی کنید.

توجه کنید که اگر این عدد، کمتر از ۶۰ دقیقه در هفته به دست آمد، عدد پایه را ۶۰ دقیقه در نظر بگیرید.

این کار شاید در نگاه اول به صورت مستقیم بر کاهش حرف گوش نکردن های فرزندتان موثر نباشد. اما تاثیر غیر مستقیم آن به مراتب بیشتر از تنبیه ها و تذکر های والیدن برای مقابله با نافرمانی های فرزند است.

این را بدانید که در طول مدتی که با فرزندتان در حال خوش گذرانی هستید، با هم می خندید و صحبت می کنید در حال کد گذاری خاطرات مثبت و رابطه ای عمیق در ذهن فرزندتان هستید؛ که این خاطرات منابع ذهنی و حمایتی برای فرزندتان در زمان هایی که رفتارهای منفی نشان می دهد هست.

در واقع این کد گذاری های ذهنی موجب کوتاه شدن و کم شدن تعداد حرف گوش نکردن ها می شود.

همچنین در طول این مدت، فرزندتان ممکن است بیشتر درباره هیجانات و احساساتش با شما صحبت کند. هیجان هایی که عدم بروزشان موجب بروز نافرامانی ها می شود و بروز به موقع و مناسب آن، شبیه سوپاپ اطمینانی برای ذهن فرزندتان عمل می کند و لجبازی ها را کاهش می دهد.

۳. در مواقعی که قانونی را وضع می کنید، در اجرای آن ثابت قدم باشید.

یکی از ضروری ترین اصول قانون گذاری و تنبیه این است که در اجرای آن کوتاهی نکنید. یعنی فورا با اولین بهانه گیری و یا واکنش های جیغ و داد شدید عقب نشینی نکنید و اگر تشخیص داده اید فرزندتان باید به مدت معلوم از انجام یک فعالیت یا بازی با اسباب بازی محروم باشد، باید به آن پایبند باشید.

در صورتی که محروم سازی با رعایت اصول و عدم پایبندی اجرا شود، درصد نافرمانی های فرزندتان به شدت افزایش خواهد یافت.

 پایبندی به قوانین وضع شده و عقب نشینی نکردن از آن ها به قدری اهمیت دارد که اگر فکر می کنید با اصرار های فرزندتان کوتاه می آیید و یا اعصاب مقابله با واکنش های منفی او در برابر محرومیت را ندارید، بهتر است هرگز سراغ محروم سازی نروید.

هر باری که شما در مقابل فرزندتان کوتاه بیایید، او بیش از پیش به مقابله با شما و حرف گوش نکردن خواهد برخاست.

فرزند پروی در جامعه کنونی، بسیار سخت و پیچیده است و اگر روش فرزندپروی تان را مطابق با علم روز نکنید، خطاها و اشتباهات جبران ناپذیری ممکن است در سیستم روان فرزندتان به جای بگذارید.

 به خاطر بسپارید که برای هر مشکلی راه حلی وجود دارد و اکنون این راه حل ها در اختیار شماست.

 

 

یادتان باشد، زندگی آموختنی و ساختنی است و شما آفریدگار آن هستید.

سلاله سادات اصل علوی پایدار

دکتری روانشناسی سلامت

 

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

بر روی ستاره‌ها کلیک کنید تا میزان رضایت‌مندی‌تان ثبت شود.

میزان رضایت‌مندی 1 / 5. شمارش آرا 1

هیچ نظری ثبت نشده است! شما اولین نفر باشید ...

0 0 پیام
امتیاز مطلب
0 پیام ها
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین امتیاز
بازخورد درون خطی
نمایش همه پیام ها
0
لطفا دیدگاه خود را بیان کنیدx